Tuesday, August 19, 2008

Möbeldesign

Vi håller ju på att satsa på ett sovrum i mörkrött, med detaljer i beige. Väggarna är ju lika dödtrist vita som alltid, och vi orkar inte måla om, så man får göra vad man kan för att sätta lite färg. Hittills har färgplanen omsatts i gardiner, överkast, prydnadskuddar och matta.

Nästan som i en dröm slog det mig att vi borde ha en mörkt lackröd byrå i stället för den lilla töntiga gråblå vi har nu. Dock har vi inte hittat någon. Inte ens på IKEA. Fast i söndags löste vi det med lite fantasi, en bokhylla med åtta fack från Jysk, sex sjögräskorgar, lite färg och en del av min ööööverflödiga fritid.

Hyllan är egentligen en bokhylla med åtta fyrkantiga fack, tillverkad av ful vit foliemasonit. Facken är precis lagom stora för att rymma flätade korgar som också fanns på Jysk. Alltså får sex korgar agera byrålådor, och så lämnar vi två fack där datorn ska stå när vi ser på film i sovrummet, och ett som jag nog ska ställa mina gristofflor i.

Röd ska den bli också, så idag var jag och handlade grundfärg och plockade på mig färgprover. Nu är hyllan grundmålad, jag har färg dekorativt spridd över händer och armar och ett vardagsrumsgolv med hylldelar strödda här och där. Imorgon ska den röda färgen shoppas och appliceras i en första strykning. Hoppas det blir bra.

No comments: