Wednesday, June 11, 2008

Sitges: Hombres only

Jag måste ju skriva om Sitges. Det var rätt slitsamt, faktiskt.

Vi kom på fredagen, och då gick jag och Camilla och åt lunch och drack sangria på ett strandcafé. Efter det behövde jag inte fundera på huruvida jag skulle vara sur för att vädret var sämre än i Sverige (fast så illa var det inte), eftersom de 90 minuterna i solen gjorde mig rosa. I flera dagar. Jag trodde att det skulle lägga sig, men jag har fortfarande finfina ränder på armar och bröst efter min svarta klänning.

Efter två små tupplurar (en vid poolen och en på rummet) tog man en drink och gick till restaurangen där vi skulle äta. Fast först gick vi ett extra varv runt kvarteret,eftersom Patrik inte riktigt klarade av att skilja på hav och land på kartan. Hrm. Maten var i alla fall både jättebra och ganska dålig. Förrätten, tapas, var kanonfin, men kycklingen jag hade beställt till huvudrätt var... Bara kyckling. Inget mer. Jo, aioli. Hm. Fast vi höll humöret uppe med vin av skilda slag. Kvällen blev ändå hyfsat tidig - de flesta gick hem vid halv ett eller nåt.

Konferensen på fredagen var bra. Visst var man lite slö på förmiddagen, och visst var man ruskigt beviken på det spanska hotellet som inte klarade av att servera förmiddagsfika, men eftermiddagens åsiktstorg var bra. Jag var moderator på toget "Grilla en chef", och det var mycket folk där under hela tiden. Fick en hel del cred för mitt modererande efteråt också. På kvällen var det middag på ett bra argentiskt ställe - dvs kött. Sen var det vin i mängder tills stället stängde och slängde ut oss. Vi tog en tur till en strandbar, där jag köpte en lokal GT med ungefär en halvliter G, innan det var dags för gayklubb. Sitges är ju ett gaycentrum med omkring 40 % homosexuella i befolkningen, och det hade pojkarna på jobbet ganska svårt att släppa. Bögskämten haglade tätt, minst sagt, och det fanns dem som var ärligt ängsliga. Hallå, de är bögar, inte våldtäktsmän?! Tänk om jag skulle vara lika rädd för killar varje gång jag skulle gå ut...


Klubben vi kom till, XXL, låg på 1:a plats på 10-i-topp-listan över gayställen i Sitges i Arvids guidebok. Problemet var bara att jag inte fick komma in när jag försökte... Det var egentligen hombres only, men de släppte in mig ändå sen. De insåg väl att de skulle gå miste om de andra tio killarna om jag inte fick komma med in. Så jag var tämligen ensam tjej därinne och måste ha sett ut som en riktig faghag. Fast efter ett tag blev jag rätt trött och musiken var sådär, så jag drog och fick som tur var sällskap med Kalle, eftersom de andra inte ville släppa iväg mig ensam.

Lördagen spenderades (bakfull) i Barcelona. Efter ett taximissförstånd blev det så att jag och Göran traskade runt själva och tittade på La Sagrada Familia, La Rambla och lite andra grejer. Rätt soft. Barcelona är jättevackert och arkitekturen är fantastisk. Men trött var man, och jag var tveksam till hur mycket man skulle orka på kvällen. Fast efter en tapasmiddag (sådär, var den, men det var billigt) och ett par öl höll man ut någorlunda. Portugal - Turkiet visades på storbild på en billig sportbar, och när den var slut blev det en Piña Colada på en mycket soft strandbar innan jag drog tillbaka till hotellet. Snackade lite med folk vid poolen innan jag stupade i säng.

Hemresan gick utan större problem - fast inte för malmöiterna. Deras Sterlingflyg skulle ha gått vid tio på förmiddagen, men lyfte inte förrän 23:30. Eftersom de hade meddelats detta dagen innan kan de knappast räkna med ersättning heller, så Altran fick lägga ut för mat och allt möjligt under dagen. Kan inte ha varit så kul för dem att jobba i måndags, heller.

No comments: