Monday, July 21, 2008

Utlandssemester

Idag har vi varit internationella. Ålandsfärjan till... Tja, Åland. Mariehamn.

Cyklarna gick vid åtta i morse, och jag kom raskt ihåg varför jag avskyr att cykla. Nu är det ju inte så långt till Kapellskär, typ tre kilometer, men ändå. Trött i benen blev jag nästan omedelbart.

Väl i färjekön mötte vi upp med Christer och Ellinor. Medhavd frukost intogs på soldäck, och sen hanns en liten rekognosceringstur i taxfreeshopen med innan var var framme i Mariehamn. Där cyklade vi in till centrum och hann med att kolla på lite av varje innan vi gick till ÅSS Paviljong i hamnen för att äta lunch. Väldigt bra var det. Portionerna var rejält tilltagna och så var det gott. Jag och Ellinor köpte en tallrik räksallad och en tallrik varmrökt lax med dillpotatis som vi delade på - jättegott, och mycket också. Mmmm.

Efter lunch bar det av på cyklarna igen. Än en gång tröttnade jag fort, speciellt som det visade sig att allt vi var ute efter att se inte var så mycket för världen. Vi fick i alla fall en liten rast på en brygga tvärs över viken från Mariehamn, men på det stora hela så kan inte Möckelö få många plus. "En överkorsad geting", var Christers omdöme. En överkorsad geting var även vad jag ville ge till min cykel. Igår kväll sänkte vi min sadel, men tyvärr drogs inte muttrarna åt ordentligt. Alltså fortsatte sadeln sitt sänkande under dagen, tills jag satt allra längst ner och trampade töntigt. Ännu jobbigare.

Båtresan hem fördrevs med klassisk färjebuffé. Johan tyckte inte att det var så mycket att ha, men för tusan, trerätters för 175 spänn är inget att gnälla över. Vad ska man annars göra på vägen? Handla sprit, möjligen, men det klarade vi snabbt av efter maten. Två flak öl, en Bacardi Apple och en Apple Sour. Blir bra drinkar av det. Ja, inte ölen, då.

Nu är jag trött. Imorgon blir första sovmorgonen på över en vecka. Det ser jag fram emot.

No comments: