Sunday, July 20, 2008

RFF pallade inte favorittrycket

Nu är vi på semester i Räfsnäs. Det har spelats Skärgårdscup. Jag var ju med och vann direkt i debutåret förra året, och är således lite bortskämd med sportsliga framgångar i de här sammanhangen. Fast i år får jag tillfälle att omvärdera.

Vi spelar med i stort sett samma lag som förra året, men till skillnad från då, när vi vann, så ligger vi i år väldigt bra till för att ta hem Det Gråtande Barnet. Jumbopriset, that is. På fem matcher har vi två oavgjorda och tre förluster. Vad har hänt??

Spelet är obefintligt, men framför allt så är taktiken rätt kass. 2-3-2 är ingen vidare uppställning, har det visat sig. Vi läcker som såll på kanterna. 3-3-1 hade varit klockrent. Det är så liten plan att man inte behöver två forwards, och framför allt så har folk i allmänhet mycket lättare att springa framåt än bakåt. Men man kan ju inte ändra något i ett mångårigt koncept. Fast idag, när vi låg under med 3-0 eller nåt i halvlek på sista matchen, så bytte de så att tjejerna tog vänsteryttern i stället för högerbacken. Jag vet inte vad de... Jo, jag antar att de ville stärka upp försvaret, men problemet där var inte att vi hade tjejer på positionen, utan att mittfältarna inte sprang hem. I stället flyttar man upp en tjej, vilket, tyvärr, i praktiken innebär att man tappar en hel del av spelet på den kanten. Jag reserverar mig mot lagets taktik.

Fast med så dåliga resultat behövde man åtminstone inte ha dåligt samvete för lördagskvällens utflykt till Fejan. Jag menar, vi hade ingen chans att gå till final, så det spelade ingen roll om man tog en öl eller två eller fem. Trevligt var det, jag ägnade lång tid åt att fascinerat studera de mängder av korsspindlar som bodde i fönstren, fick titta på en Enskärsflickas Enskärstatuering på rumpan och diskutera toalettvanor i kön till densamma innan jag blev tvärtrött och gick ut och la mig och sov i båten.

Nu blir det fotbollsledigt till nästa helg, när det spelas en match (mot Enskär) och så är det fest på kvällen. Får se om det blir någon tavla i pris då. Imorgon bär det av till Åland med Christer och Ellinor.

No comments: