Saturday, July 12, 2008

Gathenhielmska kulturreservatet

Idag gjorde vi en liten utflykt, till Gathenhielmska kulturreservatet i Majorna, tio minuters promenad från oss. Vi fick syn på det när vi var och handlade på Lidl häromveckan, och det såg väldigt mysigt ut.


Det var inte så stort och inte så mycket, men de små trähus som fanns var hemskt söta och pittoreska. De ska vara från slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. I ett par av dem bor det verkligen människor, och jag är såååå avundsjuk på dem! Det är roligt att det finns såna pärlor mitt i Göteborg, och det är kul att det fortfarande finns nya att upptäcka efter åtta år i stan.

Efter den lilla titten gick vi till Café Zenit, som har uteservering i anslutning till en av trädgårdarna i kulturreservatet. Otroligt mysigt, det är mitt nya favorithak!! Dels miljön, alldeles grönt och fint, dels utbudet, som är både prisvärt och otroligt lockande. I stället för det som borde blivit en frukost tog jag en äppelpaj med marsipan och hasselnötter, och Johan tog en tryffelkaka med mascarpone och choklad. Och då har vi ännu inte hunnit testa choklad- och vaniljkrämspajen med banan... Mmm, det ser jag fram emot!

Vi hade väder som var lite för fint jämfört med väderleksrapporten, så när vi var färdigfikade och jag upptäckte att gigantiska mörka moln var på väg skyndade vi hem. Precis innan vi kom till vår port började det ösregna. Vi hann nätt och jämt ta oss hem och krångla oss in till oss via garagen och kulvertarna. Men en hemskt mysig utflykt var det.

Och ikväll är det dags för Lindas 30-årskals. Ser fram emot det. Håller på att gå runt i de nya skorna nu för att räkna ut vilka punkter som behöver plåstras om i förväg inför kvällen. Ser väldigt snyggt ut med högklackat till Adidasbrallor. Men nagellacket matchar åtminstone.

No comments: