Tuesday, July 22, 2008

Attraktivt blod

Jag har blodgrupp 0 negativ. Det är en mycket populär blodgrupp, eftersom det innebär att jag kan donera blod till alla andra. Nu gör jag ju förstås inte det med hänsyn till tillvägagångssättet vid blodgivning - medelst nålar - men jag försöker gottgöra genom att vara registrerad organdonator, åtminstone.

Dock har de lokala krypen inte tagit någon som helst hänsyn till mitt aktiva beslut att inte ge bort blod. I lördags hade jag fyra-fem fästingar krälande på mig, och detta efter att bara ha suttit på kortklippt gräs bredvid fotbollsplanen. Dagen efter satt det tre på mig, fyra på Johan och åtta på Per. Hu. Med tanke på att jag befinner mig i Stockholms skärgård och fästingarna här är smitthärdar var jag inte så nöjd. Jag borde TBE-vaccinera mig, men problemet med det är det samma som med blodgivningen, dessvärre.

Jag tror att det är Tyvö som är det stora problemet. Verkar vara ett extremt fästingtätt ställe. Jobbigt att jag ska behöva tillbringa en dag till där i helgen. Får bli att kleta in sig med mygg-/fästingmedel i förebyggande syfte.

Som om det inte vore nog att jag har potentiell hjärnhinneinflammation så är myggen ovanligt nitiska. Normalt sett så får jag inte särskilt många myggbett, men i år är det nog rekord. Jag är alldeles rödprickig, och dessutom kliar betten infernaliskt. Inte heller så vanligt.

No comments: