Sunday, May 25, 2008

Taiwan: Jättespindlarna attackerar

Idag har vi åkt lite bil, tittat på fantastiska vyer utmed kusten och solat lite. Jag blev biten av en pissmyra. Sen åkte Ida hemåt medan jag och Johan åt den mest osunda risotto jag någonsin sett (ooooossst!) innan vi gick nån vända upp och ned för huvudgatan. Det är stånd och affärer och folk överallt, i otroliga mängder trots att det är söndagskväll och folk borde ha börjat bege sig härifrån. De går där och snaskar på en grillad bläckfisk på pinne, eller varför inte ett ankhuvud? Jag skäms inte så mycket över att ha ätit italiensk mat två kvällar i rad...
Jag är fascinerad av spindlar. Det har de här. Igår, på stranden, såg vi två praktexemplar. Det första sprang in och gömde sig i Idas matpåse, så jag fick skrämma ut den. Sen satt den och lurade under vårt bord resten av dagen. Man såg till att hålla ett öga på den så att man visste var man hade den...

Den andra spindeln var ännu större. Båda såg ut ungefär som vanlig badkarsspindlar, men kropparna var säkert minst fem centimeter långa. Den här stackarn rönte dock ett bistert öde, för den satt på en stol som skulle hyras ut och ville inte flytta sig. Stoluthyraren jagade bort den genom att först bränna den med en cigarett och sen jaga ikapp den och trampa ihjäl den - barfota, precis bredvid min handduk. Måste vara som att trampa ihjäl en mus.

Imorgon drar vi i bilen och ger oss iväg på vägen som går tvärs över ön genom ett bergslandskap med varma källor. Sen är planen att komma till Taroko Gorge på tisdagskvällen, tillbringa onsdagen där för att ägna torsdagen åt att ta oss tillaka till Hsinshu.

No comments: