Friday, September 5, 2008

Det är jag och Henke


Fråga: Vad är det för likhet mellan mig och Henke Larsson?

Svar: Vi har båda nyligen blivit lagkaptener. Han i landslaget, jag i Burås.

Lite smickrad blev jag förstås. Jag har ju tämligen god erfarenhet av lagkaptenandet från fotbollen, men aldrig från innebandyn. Jag har för det mesta tyckt att det är lika bra så - det är bättre om någon som kan reglerna är kapten.

Fast nu är jag kapten ändå. Efter typ tolv års innebandyspelande (nåt sånt är det, orkar inte räkna) kan jag ändå de viktigaste reglerna, så det känns okej. Dock visste jag inte riktigt vad titeln innebar i praktiken. Jag gick ut och sprang med de andra i alla fall (alldeles för tidigt, visade det sig), och sen undrade jag vad man gör på matchen.

Inte så mycket. Man hälsar på domarna och motståndarna innan tekning, och sen tackar man efter matchen. Knappt nåt, alltså. I fotboll ska det ju ändå singlas slant och väljas sida utefter taktik, men här går det lättare än så. Men nu vet jag. Kaptensbindeln satt i alla fall bra på min arm.

No comments: