Sunday, March 25, 2007

ÖM-guld, ÖM-guld, ÖM-guuuld...

Österrikisk mästarinna!! Precis som jag ville!

Det var verkligen jämnt idag. Före oss, i den andra semifinalen, spelade Skofja 7-7 mot Zell. De följdes åt hela tiden. Sen lyckades Skofja ganska välförtjänt klämma in bollen i förlängningen. Mycket bra för oss, eftersom vi då bara behövde klara vår semifinal för att vara säkra på att vara bäst i Österrike.

Vår match var också mycket jämn. 1-1 efter första perioden, 3-2 efter andra. De tog ledningen, vi hämtade upp. Fast i början av tredje fick vi en straff emot oss, och till min stora förargelse misslyckades jag för första gången i mitt liv att rädda en straff under ordinarie matchtid. Morr. Fast österrikarna (även om jag tror att det var en schweiziska som la straffen) lägger så konstiga straffar, så jag är inte säker på att det räknas. I alla fall kändes det lite hopplöst att ligga under med 4-2. Jag var beredd på att förlora, vi har faktiskt haft lite för mycket tur under säsongen, men först lyckades Juliane sätta 3-4, och sen gjorde Karin utjämningsmålet med två minuter kvar. Matchen levde igen! Med 90 sekunder kvar att spela blev Wiens lagkapten utvisad efter en riktigt ful tackling. Och minsann, Juliane gjorde ett mål till!! Nu gällde det bara att försvara i 40 sekunder. Det var svettigt, men när Wien plockade ut målvakten lyckades Karin snyggt lobba in bollen från egen planhalva och fastställa slutresultatet, 6-4. Segern hemma, hurra!

Alltså spelar det ingen roll hur det går i finalen nästa vecka. Fast det är ju roligare att vinna helt än bara litegrann. Och vi vann ju faktiskt mot Skofja i höstas, även om det var knappt.

Två små problem återstår dock. Dels är det den stora prisutdelningsbanketten för alla österrikiska mästare - den hålls nästa år. Men jag ska ta mig tusan åka ner hit, bara de tar reda på när det är. Sen är det Europacupkval i september. Om det är i Danmark, som det gissas, kan jag tänka mig att vara med, men det spelas förmodligen i september, vilket innebär att jag måste vänta med min övergång. Inget spel i Riga (om det nu blir av), alltså, och inget DM. Fast Europacup är coolare än DM. Dessutom har jag upptäckt att jag måste betala min övergång till Burås själv - 100 Euro. Gillar jag inte.

Fast det är bara små problem. Nu ska jag vara nöjd en vecka, fram till finalen, så får jag se om jag är lika nöjd efter den!

No comments: