Monday, March 19, 2007

Väder och lotteri

I Österrike kommer väderleksrapporten och lotteridragningarna i samma svep efter nyheterna. Det finns en viss logik i det, eftersom jag aldrig har varit med om sådan inkompetens när det gäller att förutspå vädret.

Prognosen för idag visade omkring fem plusgrader och regn. Stort omslag, usch. När jag vaknade i morde så var vädret faktiskt det väntade, dvs regn, regn, regn, regn. Nu har det gått över till snö, av alla nederbördsformer. Det är tredje gången sen jag kom hit som jag överhuvudtaget har sett snö i Graz - och det kommer dagen efter att det har varit 21 plusgrader. Men - nu kommer twisten. Om man tittar på Österrikes vädersida, så säger de att det även idag ska bli tjugo grader och sol. De har alltså sen igår ändrat prognosen, och detta till nåt helt annat och alldeles fel?? Jag kan inget om meteorologi (förutom möjligen känna igen ett och annat moln), men jag tycker att det är mycket konstigt...

No comments: