Wednesday, October 21, 2009

Pia Sundhage som förbundskapten - nu!!!

I lördags kväll/natt, när jag kom hem nykter från Kajsas kombinerade inflyttnings- och födelsedagsfest, så zappade jag runt och hittade programmet Engstrand 45 minuter, en sport-talkshow.

Kvällens gäst var Pia Sundhage, denna damfotbollens gigant. Förutom att hon var grym på fotboll (klicka gärna på länken och titta på det fantastiska språngnicksmålet hon gjorde mot England i EM -84, det visas ett antal gånger under programmet) så verkar hon vara så klok. Hon visar prov på en sån massa människokännedom och har en tanke bakom alltihop.

Att hon sjunger då och då, till exempel. Det motiverar hon med att hon vill fånga spelarnas intresse genom att hitta på nåt annorlunda. Och hon sitter minst 45 minuter med varje spelare som petas från landslaget för att de ska kunna utvecklas och komma tillbaka, det är också ambitiöst.

Hon verkar asbra, helt enkelt. Innebandyn har redan haft en kvinnlig förbundskapten (Kristina Landgren Carestam), det är inget som säger att fotbollen inte skulle kunna det. Förutom att det är en gammal gubborganisation, då. Jag tror ta mig tusan att jag ska starta en Facebookgrupp för syftet!!

No comments: