Tuesday, April 14, 2009

Graz: Återkomsten

Insel in der Mur - café och amfiteater.
Graz var bra! Varmt och skönt och roligt och nostalgiskt att vara tillbaka!

Vi som var där var jag och Johan, Henke, finnarna Joonas och Hanna och så tysken Markus (som jag nog inte träffat tidigare) och kanadensaren Mike, som var han som redan efter ett par dagar i Graz förra gången blev känd som "killen som trillade ut genom fönstret på tredje våningen på fyllan" (men som dock klarade sig undan med en bruten arm). Bodde gjorde vi på Hotel Mariahilf, precis bakom Kunsthaus, dvs utmärkt läge.

Sporgasse.
Så vad gjorde vi? På fredagen när vi kom var affärerna trots allt öppna som vanligt, så på en raketrunda hann jag med både Deichmann (skor som kanske inte är av toppklass, men billiga och roliga) och Orsay (min favvo-favvoaffär, snygga kläder till HM-priser) som jag ville. Hurra! Efteråt gick vi och åt med Angelica och Schoko. Åh, vad roligt! Senare på kvällen var det party hos Henke, som bodde hos sina gamla Mitbewohner. Sen utgång och en drink på en typisk Graz-bar nere i ett källarvalv, sen hem.

Lördagen började med att jag och Hanna gick och shoppade lite till. Såklart hittade jag mer på Orsay. Det finns ju inte i Sverige, klart man måste passa på! Sen var det lunch, Running Sushi, också ett måste. Eftermiddagen tillbringades på klassiskt manér i Stadtpark - sol och öl.

På kvällen lagade Susa kycklingsallad åt oss allihop hemma hos Henke. Sen blev det ölspel och Strohrom och allmän skörlevnad med avslutning på Elisabethstrasse. Fast jag hade glömt min medicin, så jag blev trött och gick hem vid två.

På söndagen så fick jag ett par timmar för mig själv på morgonen eftersom alla andra var bakfulla och låg och sov. Jag promenerade en sväng i stan, gick och ställde mig ihop med alla turisterna och tittade på klockspelet som jag missat under ett helt år i Graz och satt och läste lite i solen innan Johan släpade sig ut och tog en glass med mig.

På eftermiddagen var det dags för besök på en Buschenschank, en sorts "hemma-hos"-restaurang som är ett måste i Österrike. Man äter Brettljause (en bräda med olika sorters kött, ost, röror och mängder med nyriven pepparrot som äts ihop med bröd) och dricker gårdens vin, mycket gemytligt. Hanna hade spanat in ett ställe 10 km utanför stan, så vi ringde taxis för att ta oss dit.

En sån resa...! Chauffören hade inte mycket koll på vart vi skulle. Det gick i 110 på småvägarna, men vi kom trots allt fram till sist. För den andra bilen var det lite mer bekymmersamt, men efter ett chaufförsbyte och tjugo minuter extra så dök de också upp.

Utsikten från Dorners Buschenschank.

Mat, vin, Apfelsaft, sol - kanonskön eftermiddag. Tillbakafärden var betydligt enklare än ditfärden.

Efter en tupplur på hotellet gick jag och Johan till Las Tapas för att äta middag med Astrid och Martin. Fantastiskt roligt att träffa dem! Vi hade en trevlig middag och tog sedan med dem till Thomawirt för att lyssna på när Susa sjöng. Det var första gången jag hörde henne uppträda, och hon var bra.

Måndag morgon pallrade vi oss upp tidigt. Finnarna hade åkt till flyget ännu tidigare, och vårt skulle gå strax efter 12, så vi tog en liten stadspromenad. Gick förbi vår gamla lägenhet, strosade genom parken och tittade in i Burggarten en sväng. En grej till jag inte lyckades med under ett helt år i staden. Sen var det taxi till flygplatsen.





Utsikt från Burggarten över Schlossberg. Notera att klocktornet, Graz största kännetecken i mitten av bilden, är helt inslaget i byggställningar och plast. Snopet för turisterna.



Det var så skönt att vara tillbaka! Vill göra det mer! Ryanair har visst en linje till Klagenfurt, och vi har hittat den, men mystiskt nog inga flighter. Det hade passat fint. Närmast är vi bjudna på födelsedagskalas 13 juni, egentligen orimligt men väldigt, väldigt lockande...

(Och nu ger jag upp det här h-etes formatet - det går FAAAAAN inte att lägga upp bilder snyggt i Blogspot. Och då har jag ändå varit inne och petat i HTML:en. Det får bli asfult.)

1 comment:

JenJen said...

Haha, jag säger ju att blogspot är värdelöst på bilder! Vad härligt ni verkar ha haft, och det känns som att jag säger det hela tiden.... New York, Zanzibar, Graz.... Vad är det för fel på Götet egentligen??? Ja, jag är avundsjuk ;)

Vad roligt det ska bli att vi ses om bara ett par veckor, det var alldeles för länge sen!!! KRAM