Monday, March 9, 2009

Safari och soleksem

Nu är jag tillbaka, med huvudet fullt av intryck. Eller ja, vi kom ju i lördags förmiddags, så en del har lagt sig, men ändå.

Jag hade tänkt skriva allt, men det är svårt. Det är så mycket! Men vi har i alla fall sett alla The Big Five och allt annat man kan tänka sig, inklusive kopulerande lejon, klippgrävlingar och babianer. Liveporr på savannen. Jag har nog sett en miljard sebror och thompsongaseller och alldeles för många gnuer, men man tröttnade ändå inte. Och giraffer som springer i slow motion är riktigt vackra. Safari is the shit!

Zanzibar, däremot, levde av någon anledning inte riktigt upp till förväntningarna. Klart att stränderna var vita och solen lyste och Stenstaden var speciell och korallfiskarna färgglada och kryddsafarit coolt, men det var något svårdefinierat som gjorde att det inte var klockrent. Infrastrukturen? Fattigdomen utanför vårt finhotell? Skrikiga souvenirförsäljare? Det faktum att tyskan på vårt hotell blev knivrånad på stranden klockan elva på förmiddagen? Vet inte riktigt.

Vet dock att dag ett på Zanzibar gav mig hysteriskt soleksem. Jag som inte har haft en enda eksemprick i hela mitt liv??! Goodbye, solbrännan, hello, skuggan. Vilket i ärlighetens namn var rätt skönt, att slippa ligga och steka sig för att komma hem pepparkaksbrun när det egentligen är rätt mycket behagligare under parasollet...

Jag ska verkligen lägga upp bilder, det är bara så svårt att välja... Fast jag och Johan ska göra en kraftansträngning och rensa ikväll. Fuji har ett specialerbjudande mars ut där man får skriva ut 100 bilder gratis - grym tajming!

Återkommer, nu ska tvätten plockas upp.

2 comments:

JenJen said...

Välkomna hem!!! Låter härligt och jag vill se bilder såklart... Picasa är bra om man har många att välja mellan :) KRAM

Lukas said...

Det låter som om ni har haft det jättehärligt. Längtar också bort lite grann. Inget nytt på jobbfronten. Letar nu även jobb i Sverige.
Ser fram emot foton.
Kram